Solutii integrate de resurse umane.

Coronavirusul si managementul imprevizibilului

Coronavirusul si managementul imprevizibilului

Coronavirusul si managementul imprevizibilului

Contextul global al aparitiei si raspandirii Coronavirusului, cu toate consecintele sale, pare desprins dintr-un roman distopic.

Omenirea este nevoita sa faca fata unui dusman invizibil, cu efecte insa dintre cele mai vizibile medical dar mai ales economic.

Masurile drastice luate pentru stoparea raspandirii virusului creeaza blocaje economice in lant,  “victimele” din linia intai fiind companiile aeriene, turismul si sectorul HORECA, urmate strans de serviciile din industria evenimentelor. De asemenea, ca urmare a reducerii mobilitatii oamenilor si prin efectul de domino al sistarii activitatii economice, companiile sunt fortate sa isi reconfigureze nevoile de recrutare.  Recrutarea, ca domeniu de activitate, are in acest context de suferit, angajatorii fiind in situatia in care trebuie sa se gandeasca la solutii de supravietuire economica in cele mai sumbre scenarii – din pacate, inca nu se pot simula pe deplin efectele economice impuse de reducerea la minim a interactiunii sociale, intrucat nu exista un orizont clar de timp cu privire obtinerea unui vaccin sau tratament si/sau la stoparea raspindirii virusului.  Tinand cont de acest fapt, se prefigureaza reduceri de personal iar printre cei dintai afectati vor fi angajatii cu contracte de munca incheiate pe perioada determinata. Putem afirma ca in urmatoarea perioada activitatea de recrutare se va contracta puternic.

In aceasta perioada cei mai multi dintre noi vom duce o lupta stransa pentru supravietuire financiara, tinand cont de faptul ca nici persoanele fizice, nici cele juridice nu dispun de rezerve financiare pentru gestionarea situatiilor de criza pe termen mediu.

Totusi, sunt domenii care, cel putin intr-o prima faza a decelerarii economice, par si foarte probabil vor ramane castigatoare: retailul – in special furnizorii de alimente si industriile legate de acestea (productie, aprovizionare), companiile de curatenie si dezinsectie pentru spatiile de birouri, industria farma.

Criza generata de Coronavirus aduce in prim plan anumite puncte vulnerabile si potentiale schimbari de paradigma.

La nivel local ne putem astepta sau, cel putin, ar fi de dorit sa se intample urmatoarele lucruri:
  • In ce priveste tehnicile de recrutare, atat angajatorii potentiali dar si furnizorii de servicii de profil sa devina mai receptivi la utilizarea interviurilor pe skype sau whatsapp, aceasta metoda putand deveni tot mai raspandita;
  • Angajatorii, dar si angajatii, se vor familiariza si vor introduce tot mai mult telemunca si munca de acasa in modul de desfasurare a activitatii profesionale;
  • Fortat de situatie, sistemul birocratic s-ar putea digitaliza tot mai mult;
  • Sistemul de invatamant va avea nevoie sa introduca solutii pentru invatamantul online si invatamantul de acasa;
La nivel global, anumite transformari si-ar putea face loc:
  • Disparitia anumitor gesturi sociale de politete– de exemplu, strangerea de mana;
  • Un avant al realitatii virtuale dar si al consumului acesteia – pentru evenimente cu numar mare de participanti sau chiar servicii de turism, vizitarea (contra-cost) a unor muzee, crearea de cafenele virtuale pentru socializare in grupuri;
  • Implementarea unor solutii pentru a preveni poluarea la nivel global – de exemplu, ar putea fi propusa si implementata solutia “inghetarii” activitatii economice si limitarea traficului o zi pe luna;
  • Regandirea modului de organizare a spatiilor pentru birouri – trecerea de la “open-space” la spatii socio-profesionale mai segmentate;
  • Mutarea accentului de la planurile de creditare la cele de economisire, pentru/de catre persoane fizice si companii;
  • Introducerea de sisteme de dezinfectie si a unor sisteme de diagnosticare rapida a maladiilor inalt contagioase in aeroporturi;
  • Dezvoltarea si popularizarea unor platforme pentru consultatiile medicale online in timp real, pentru afectiunile medicale care permit aceasta abordare;
  • Elaborarea unui plan global de investitii si alocare de resurse pentru schimbari climatice globale si efectul unor potentiale cataclisme, cercetarea medicala, controlul pandemiilor din punct de vedere medical dar si pentru sustinerea macro-economica;
  • Intr-un viitor apropiat s-ar putea prefigura nevoi noi in recrutare, ca urmare a aparitiei unor profesii generate de regandirea modului de abordare a situatiilor critice la nivel global.