Recrutarea in retail, precum reclamele la detergenti

recrutarea

sursa foto: sxc.hu

Relatam intr-un articol precedent ca anumite domenii se confrunta cu dificultati de recrutare, fiind tot mai greu de acoperit pozitiile respective (articolul integral aici: http://solutiiresurseumane.ro/reduceri-in-recrutare/).

Aparent simple, proiectele de recrutare din urmatoarele domenii dau de furca si celor mai experimentati recruiteri:

  • Consilier Vanzari/Lucrator Comercial
  • Operator call-center
  • Electrician/instalator/alti muncitori calificati
  • Manipulanti marfa/stivuitoristi

Proiectele de acest fel par simple, intrucat nu necesita un nivel inalt de specializare, insa cele mai mari probleme apar datorita lipsei de atractivitate ale acestora pentru candidati si implicit, din lipsa lor seriozitate,  numarul persoanelor care nu se prezinta la interviurile programate fiind foarte mare. Pentru pozitii precum cele de Electrician/Instalator mai sunt si alte cauze asociate, precum cele legate de migrarea fortei de munca specializate in strainatate, activitatea desfasurata pe cont propriu, imbatranirea fortei de munca ce are experienta necesara si interesul din ce in ce mai scazut al tinerilor in specializarea in aceste meserii.

Pentru pozitiile de Lucrator Comercial, desi nu este necesara o anume specializare a candidatilor,  marii angajatori din retail au inceput sa isi promoveze pozitiile prin afise de mari dimensiuni, stradale, in speranta ca vor reusi sa atraga persoanele potrivite. Trec pe langa aceste afise, care au impanzit orasul si un gand imi vine imi minte :„in recrutare, pozitiile de lucratori comerciali se promoveaza ca intr-o reclama la detergenti„. Acest lucru este o consecinta a unui dezechilibru –  cererea de personal a crescut, insa numarul de candidati interesati a scazut, postarea unor anunturi pe site-urile de profil nu mai este suficienta, numarul de aplicanti devenind tot mai mic, iar rata de neprezentare la interviu a candidatilor fiind tot mai mare.

Din ce motive se intampla acest lucru in retail, dar si in alte domenii?

  • Aspiratiile tinerilor – noile generatii nu mai valorizeaza munca precum cele din trecut, banii nu mai sunt o necesitate atat de stringenta pentru multi dintre reprezentatii acestora; generatiile tinere isi doresc mai mult timp liber, sunt interesate de identificarea unor oportunitati sau  locuri de munca part-time sau care se potrivesc mai bine studiilor spre care s-au indreptat.
  • Cresterea posibilitatilor financiare ale parintilor a redus presiunea privind angajarea a proaspetilor absolventi.
  • Migrarea fortei de munca (in scop de studii sau pentru accesarea unor locuri de munca mai bine remunerate in strainatate).
  • Posibilitatile de angajare din alte domenii, cu perspective de castig mai mari – de exemplu, lucrand in restaurant/baruri, candidatii care au nevoie de locuri de munca pe perioade mai scurte de timp (pe perioada vacantelor/pana la finalizarea studiilor) au posibilitatea unor castiguri mai mari din bacsisuri.
  • In retail, deschiderea a tot mai multe magazine/mall-uri determina cresterea cererii de personal, dar si fluctuatia mare din domeniu reprezinta o cauza pentru care nevoile de recrutare raman mari.
  • Programul de lucru, lipsa de perspective de dezvoltare, salariile neatractive, exigenta recrutarii – prea multe interviuri sau testari, solicitarea experientei la angajare ii fac pe candidatii potential interesati sa se descurajeze si sa considere ca procesul de recrutare nu merita efortul, in comparatie cu beneficiile.

Imi dau tarcoale urmatoarele intrebari: oare anunturile de recrutare ca pentru detergenti isi vor arata eficacitatea? Vor deveni candidatii mai motivati, mai seriosi sau mai prezenti datorita afiselor colorate, vor deveni mai dornici sa „consume„ locurile de munca in care este nevoie de ei?

 

Andreea Nichifor

HR Manager

You may also like...