Recrutarea in retail, precum reclamele la detergenti

recrutarea im retail

Relatam intr-un articol precedent ca anumite domenii se confrunta cu dificultati de recrutare, fiind tot mai greu de acoperit pozitiile respective.

(articolul integral aici: https://solutiiresurseumane.ro/reduceri-in-recrutare/).

În ultima perioadă, am observat că există o tendință proeminentă în industria recrutării: tot mai mulți candidați care nu se prezintă la interviuri. Literatura HR-istică îi numește “no-shows”. Dar care este motivul pentru care se întâmplă acest lucru? Intuiția ne spune că recrutarea în mediul online – în special pe cale scrisă, are mult de-a face cu riscul de a confunda un candidat activ cu unul pasiv.

Candidații pasivi și motivul neprezentării

Candidatul pasiv nu se grăbește să găsească un nou loc de muncă. Are ceva stabil, dar își ține opțiunile deschise. Vrea să rămână în vizorul recruiterilor și să nu rateze șansa de a afla dacă iese pe piață un job mai bun decât cel pe care îl are deja.

Motivul real pentru neprezentarea la interviuri stă la baza firii umane: suntem curioși și vrem să știm mai multe despre lume, să ne dezvoltăm, să evoluăm. Așadar, suntem deschiși la lucrurile care vin înspre noi. În recrutare, asta se traduce astfel: ai obținut atenția și interesul unui candidat pasiv – dar asta nu înseamnă că este chiar interesat să facă o schimbare.

Oamenii vor să se simtă căutați, doriți, valoroși – atât în viața personală cât și în cea profesională. De aceea, de multe ori acceptă interviuri, fără să ia de fapt în considerare o schimbare reală. Astfel, atunci când se gândesc mai bine își dau seama că le plăcea mai mult ideea de schimbare decât schimbarea în sine.

Rațiune vs. emoție în procesul de recrutare

Dacă în mod tradițional recrutarea a operat pe o bază rațională, acum vorbim de o componentă a recrutării tot mai emoțională. Cu acces la lumea digitală și zeci, sute de oportunități care ni se afișează zilnic, suntem tot mai expuși sindromului FOMO (fear of missing out). Suntem conectați, vrem să știm ce se întâmplă, dar rămânem rezervați când vine vorba de acțiune propriu-zisă.

Lipsa angajamentului în procesul de recrutare este un aspect pe care trebuie să-l studiem, să-l înțelegem și să găsim soluții. Altfel, toată lumea are ceva de pierdut: timp, credibilitate, energie, bani. Piața actuală se află într-o situație înfloritoare – există mai multă ofertă decât cerere.

Există mai multe oportunități de explorat, mai multe canale de research, mai multe metode de a pune în legătură recruiterii și candidații. Dar, odată cu această libertate, oamenii se gândesc și se răzgândesc mai mult ca niciodată.

Soluții pentru a combate neprezentarea la interviuri

Ce e de făcut? Iată câteva soluții:

Abordare personalizată

În era comunicării digitale, recrutarea a devenit destul de impersonală. Folosim formulări standardizate și e-mail-uri cu copy-paste. Chiar dacă aparent ne salvează niște timp, candidații simt asta și îi face să fie și mai puțin implicați în proces.

Când nu avem aproape deloc contact față în față, devine mai simplu pentru oameni să se sustragă din proces și să nu aibă mustrări de conștiință. O abordare mai personală s-ar putea să fie mai eficientă.

Flexibilitate și răspunsuri prompte

De multe ori, programarea interviurilor se suprapune cu un program de muncă deja existent și destul de inflexibil al candidatului. Recruiterii trebuie să dea dovadă de flexibilitate și să fie înțelegători, să se muleze mai des pe programul lor. Dacă tot nu găsim un moment oportun, de ce să nu ținem interviurile online?

De asemenea, într-o lume a satisfacției instantanee oferite de mediul digital, răspunsurile întârziate îi pot face pe candidați să piardă interesul, să uite sau e-mailul nostru să fie îngropat în multe altele. Astfel, rapiditatea răspunsului devine crucială în procesul de recrutare.

Obține mai multe confirmări

Este foarte important să primim confirmare de mai multe ori înainte de un interviu. Acest lucru oferă candidatului șansa să reprogrameze dacă nu va putea ajunge la data și ora stabilite. Ideal, confirmările sunt date pe e-mail cu o zi înainte sau în ziua interviului.

Cere feedback celor care nu s-au prezentat

Dă un e-mail sau un telefon și încearcă să afli ce s-a întâmplat, de ce candidatul nu s-a prezentat la interviu. Poți afla informații valoroase care să te ajute să-ți îmbunătățești procesul de recrutare. A fost o problemă de timing sau o problemă de comunicare?

Așteptările nu au fost setate suficient de clare? Există alte motive pe care nu le poți intui? Se poate să existe motive valide pentru care cineva nu s-a prezentat. Ia-ți timp să afli, astfel încât să știi dacă respectivul candidat poate fi luat în considerare pentru alte roluri în viitor – sau nu.

Dacă aveți nevoie de asistență în procesul de recrutare, nu ezitați să vă bazați pe serviciile noastre de recrutare și selecție de personal. Noi identificăm candidații potriviți în funcție de aptitudinile și experiența pe care le căutați pentru afacerea dvs.

Domenii afectate de absența la interviuri

Aparent simple, proiectele de recrutare din urmatoarele domenii dau de furca si celor mai experimentati specialisti de la firmele de recrutare:

  • Consilier Vanzari/Lucrator Comercial
  • Operator call-center
  • Electrician/instalator/alti muncitori calificati
  • Manipulanti marfa/stivuitoristi

Proiectele de acest fel par simple, intrucat nu necesita un nivel inalt de specializare, insa cele mai mari probleme apar datorita lipsei de atractivitate ale acestora pentru candidati si implicit, din lipsa lor seriozitate,  numarul persoanelor care nu se prezinta la interviurile programate fiind foarte mare.

Pentru pozitii precum cele de Electrician/Instalator mai sunt si alte cauze asociate, precum cele legate de migrarea fortei de munca specializate in strainatate, activitatea desfasurata pe cont propriu, imbatranirea fortei de munca ce are experienta necesara si interesul din ce in ce mai scazut al tinerilor in specializarea in aceste meserii.

Pentru pozitiile de Lucrator Comercial, desi nu este necesara o anume specializare a candidatilor,  marii angajatori din retail au inceput sa isi promoveze pozitiile prin afise de mari dimensiuni, stradale, in speranta ca vor reusi sa atraga persoanele potrivite.

Trec pe langa aceste afise care au impanzit orasul, si un gand imi vine imi minte: “in recrutare, pozitiile de lucratori comerciali se promoveaza ca intr-o reclama la detergenti”`. Acest lucru este o consecinta a unui dezechilibru –  cererea de personal a crescut, insa numarul de candidati interesati a scazut, postarea unor anunturi pe site-urile de profil nu mai este suficienta, numarul de aplicanti devenind tot mai mic, iar rata de neprezentare la interviu a candidatilor fiind tot mai mare.

Motivele neprezentării la interviuri în retail

Din ce motive se intampla acest lucru in retail?

  • Aspiratiile tinerilor – noile generatii nu mai valorizeaza munca precum cele din trecut, banii nu mai sunt o necesitate atat de stringenta pentru multi dintre reprezentatii acestora; generatiile tinere isi doresc mai mult timp liber, sunt interesate de identificarea unor oportunitati sau  locuri de munca part-time sau care se potrivesc mai bine studiilor spre care s-au indreptat.
  • Cresterea posibilitatilor financiare ale parintilor a redus presiunea privind angajarea a proaspetilor absolventi.
  • Migrarea fortei de munca (in scop de studii sau pentru accesarea unor locuri de munca mai bine remunerate in strainatate).
  • Posibilitatile de angajare din alte domenii, cu perspective de castig mai mari – de exemplu, lucrand in restaurant/baruri, candidatii care au nevoie de locuri de munca pe perioade mai scurte de timp (pe perioada vacantelor/pana la finalizarea studiilor) au posibilitatea unor castiguri mai mari din bacsisuri.
  • In retail, deschiderea a tot mai multe magazine/mall-uri determina cresterea cererii de personal, dar si fluctuatia mare din domeniu reprezinta o cauza pentru care nevoile de recrutare raman mari.
  • Programul de lucru, lipsa de perspective de dezvoltare, salariile neatractive, exigenta recrutarii – prea multe interviuri sau testari, solicitarea experientei la angajare ii fac pe candidatii potential interesati sa se descurajeze si sa considere ca procesul de recrutare nu merita efortul, in comparatie cu beneficiile.

Un alt articole extraordinar de-al nostru, care v-ar putea interesa – Ghid complet pentru reușita la interviul de angajare.

Imi dau tarcoale urmatoarele intrebari: oare anunturile de recrutare ca pentru detergenti isi vor arata eficacitatea? Vor deveni candidatii mai motivati, mai seriosi sau mai prezenti datorita afiselor colorate, vor deveni mai dornici sa “consume” locurile de munca in care este nevoie de ei?

Andreea Nichifor

HR Manager


Doriti sa aflati cum va putem ajuta?


Cereti o oferta