Head hunting, executive search sau recrutare?

head hunting

In mediul competitiv de business, identificarea si atragerea talentelor este vitala pentru succesul unei companii. Sunt oare unul si acelasi lucru un proces de head hunting cu unul de executive search, ce ar trebui sa alegi pentru angajarea personalului potrivit pentru angajatorul tau sau compania ta, daca esti angajator, si cand isi atinge limitele un anunt de recrutare, afli in articolul ce urmeaza.

Head hunting, ce inseamna?

Head hunting implica un proces de recrutare proactiva bazat pe atragerea de personal din diferite domenii, pentru unele posturi de nisa, de executie sau de conducere fara ca respectivii candidati targetati sa se afle in cautare activa a unui loc de munca. Sensul acestui concept nu se mai limiteaza doar la recrutarea de specialisti, pentru pozitii inalt specializate sau de conducerere, ca in trecut, mai ales de cand piata se afla intr-un deficit de personal iar candidatii doriti de catre angajatori au intrat intr-o stare de „hibernare” in privinta deschiderii catre schimbarea locului de munca.

Pentru a avea rezultate in gasirea celor mai potriviti candidati, head huntingul devine o metoda complementara deseori necesara, in anumite domenii si pentru anumite posturi postarea unui simplu anunt de recrutare nemaifiind suficienta. Un headhunter aloca resurse considerabile de timp, necesita un networking consistent, informatii despre piata pentru a sti unde si cum poate gasi persoanele potrivite. De asemenea, aceasta are nevoie de abilitati de persuasiune, sa poata convinge candidatii sa accepte o discutie sau un nou rol in compania clientului in absenta unui interes preliminar catre o schimbare din partea acestora. Un head hunting uneori se focuseaza pe anumite nume din industria respectiva si care ocupa posturile de interes si nu pe orice candidat eligibil (ceea ce aduce inca o diferenta in plus fata de un proces clasic de recrutare), dar mai ales pe candidatii care au o reputatie ca pot livra anumite rezultate (ceea ce apropie, in acest caz, un demers de recrutare, de serviciul de executive search).

Head hunting sau executive search?

Serviciul de executive search are o abordare extensiva, personalizata a procesului de recrutare pentru selectia unor candidati care se potrivesc intr-o masura foarte mare postului, culturii organizationale si nevoilor acesteia. Candidatii de interes sunt cei care pot livra anumite rezultate iar procesul de executive search nu este reductibil la recrutarea clasica sau tehnica de head hunting desi recurge la acestea, insa implica intelegerea aprofundata a nevoilor companiei in contextul pietei, incepe cu definirea postului, a celor mai potrivite surse (industrii/companii/roluri) din care se pot targeta candidatii, oferirea unor servicii de evaluare – „assessment center” si elaboarea unor profile ale candidatilor eligibili, ceea ce transforma relatia furnizorului cu clientul sau in una consultativa .

Cum arata un proces de executive search?

1. Definirea cerintelor postului: această etapa a procesului implica colaborarea stransa intre companie si firma de executive search pentru a stabili profilul candidatului ideal, care include abilitatile, experienta si calificarile necesare pentru ocuparea postului. Aceasta etapa poate fi numita si un „market knowledge” in care angajatorii alaturi de persoanele responsabile cu recrutarea, construiesc unul sau mai multe profiluri de candidati in acord cu cerintele pietei.

2. Cautarea si identificarea candidatilor potriviti: echipa de recrutare care caută candidati prin procesul de executive search utilizeaza o varietate de instrumente, surse si tehnici, inclusiv retele/contacte personale, recomandari directe, baze de date specializate si studii de piata, pentru a propune si implica in proces candidatii care se potrivesc cel mai bine profilului cautat.

3. Evaluarea si selectarea preliminara: cand sunt identificati candidatii potriviti, consultatii ii vor implica intr-o evaluare initiala pentru a se asigura pentru si impreuna cu angajatorul, ca sunt potriviti pentru pozitia respectiva. Aceste evaluari se pot realiza prin interviuri preliminare, verificari de referinte (numai cu acordul prealabil scris al candidatului ), analiza istoricului profesional.

4. Interviurile si evaluarea detaliata: in aceasta etapa, candidatii selectati trec prin interviuri mai complexe, unde le sunt evaluate abilitatile si competentele tehnice, abilitatile de leadership – acolo unde este cazul, profilul de personalitate, pot fi implicati in interviuri situationale, totul pentru a se evalua potrivirea lor cu postul dar si cu compania.

5. Ofertarea si negocierea: dupa identificarea candidatilor potriviti si selectarea candidatului finalist care a trecut prin etapele anterioare descrise mai sus cu succes, urmeaza negocierea si ofertarea de catre companie, un ultim deznodamant in care partile implicate ajung la un acord comun. In aceasta etapa se discuta detaliile ofertei, atat verbal cat si scris, prevederile contractului, principalele responsabilitati ale angajatului si ale angajatorului, salarizarea, programul de lucru, indicatorii de performanta pentru pozitiile de acest nivel, s.a.m.d. Oferta poate fi revizuita, de la caz la caz, in functie de asteptarile angajatului cu privire la postul ocupat iar modul de a pune problema de catre candidat este foarte important si releva si in acest caz, abilitatile sale de negociere, diplomatia, persuasiunea, maturitatea profesionala si personala.

De ce sa alegi o companie de head hunting sau executive search:

1. Focus pe cei mai potriviti angajati: devine posibila misiunea de a atrage talente, de a propune cei mai potriviti oameni pentru posturile disponibile in companie datorita unor baze specializate de date, networking, informatii despre piata, evaluarea candidatilor si oferirea de rapoarte detaliate despre competentele si abilitatile acestora.

2. Expertiza si abordare consultativa: compania ce ofera servicii de executive search detine o experienta vasta in domeniul sau, o intelegere aprofundata a pietei, a diferitelor industrii si rolurilor in cadrul acestora, detine networking, combina diferite metode pentru livrarea unei liste scurte de candidati eligibili pe care, de asemenea, ii trece printr-o evaluare customizata. Are in portofoliu si pune la dispozitia clientilor sai diferite instrumente de evaluare ale candidatilor, in acord cu obiectivele evaluarii si de asemenea, acompanieaza clientul pe parcursul intregului proces cu o abordare consultativa, de la definirea unui anume rol in organizatie pana la faza de ofertare a candidatului ales si chiar pana la inductia angajatului.

3. Atragerea de talente si eficientizarea resurselor: companiile isi sporesc sansele de a atrage talente, mergand asadar mai departe de propunerea unor candidati. Cunoasterea companiei de catre furnizorul implicat, a nevoilor si a culturii organizationale, definirea si calibrarea rolului cu organigrama si piata, implicarea intr-un assessment, sunt factori care converg spre probabilitatea ca organizatia sa angajeze si integreze pe post cea mai potrivita persoana pentru cresterea ei. In consecinta, alegand un furnizor si un proces de executive search se reduce foarte mult si riscul de replacement pentru un candidat iar compania se poate concentra intr-o mai mare masura pe alte procese strategice, operationale sau de dezvoltare.

In consecinta, intre head hunting, executive search sau procesul clasic de recrutare, exista anumite diferente de abordare chiar daca obiectivul este acelasi – acela de a aduce in companie candidatii cei mai potriviti iar misiunea acesta, in contextul in care provocarea deficitului de personal este tot mai mare, presupune talent, tenacitate, cunostinte, experienta si versatilitate.

Daca ai nevoie de o oferta din partea noastra, trimite-ne o cerere aici: https://solutiiresurseumane.ro/contact/.