Eficientizare costuri: tichete de vacanta din 2015

La fel ca tichetele de masă sau tichetele cadou, voucherele de vacanță reprezintă o metodă de motivare a angajaților. În continuare, vei găsi mai multe informații despre legea care le reglementează, modul în care pot fi folosite de către angajați și avantajele pe care le pot aduce angajatorului.

Ce sunt voucherele de vacanță și cum sunt reglementate

Voucherele de vacanță sunt bonuri valorice pe care angajatorii le pot oferi salariaților cu contract individual de muncă. Aceștia le pot utiliza pentru a achita costurile vacanțelor pe care și le petrec în România.

Cu toate acestea, voucherele de vacanță sunt nominale și netransmisibile. Atât pentru angajatori, cât și pentru angajați, aceste bonuri au avantajul de a fi deductibile limitat de la calculul impozitului pe profit.

Totodată, au avantajul de a nu intra în baza de calcul a contribuțiilor sociale obligatorii (pensie, sănătate și contribuția asigurătorie de muncă). Totuși, acestea sunt supuse impozitului pe venit în cotă de 10%.

În prezent, cadrul legislativ prin care sunt reglementate voucherele de vacanță rămâne Ordonanța de Urgență nr. 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanță (numită în continuare OUG 8/2009). 

Este important de menționat și faptul că angajații care primesc vouchere de vacanță nu mai pot beneficia și de prima de vacanță sau de bilete de odihnă în același an fiscal.

Dacă ai nevoie de asistență și informații suplimentare în gestionarea personalului și salarizare, suntem aici pentru tine. Oferim servicii complete de administrare personal și salarizare, asigurându-ne că toate procesele de recrutare, formare și remunerare sunt gestionate rapid și eficient.

În plus, ne ocupăm de toate aspectele legate de calcularea statelor de plată, întocmirea declarațiilor și a rapoartelor. Poți conta pe noi pentru a-ți oferi suportul necesar în aceste domenii critice ale managementului resurselor umane.


Doriti sa aflati cum va putem ajuta?


Cereti o oferta

Tichete de vacanță impozitare

Este important să iei în considerare că tichetele de vacanță sunt supuse impozitării cu o rată de 10%. Această impozitare are loc în momentul în care voucherul de vacanță este acordat, iar suma corespunzătoare impozitului, în acest caz 145 de lei, este reținută direct de către angajator.

Este esențial să fii conștient de aceste aspecte (tichete de vacanță impozitare) în momentul în care beneficiezi de tichete de vacanță, astfel încât să poț planifica corect bugetul și să folosești în mod eficient beneficiile oferite de aceste tichete.

Unde se pot folosi voucherele de vacanță

Dacă te întrebi unde se pot folosi voucherele de vacanță, noi avem răspunsul pentru tine. Tichetele de vacanță sunt destinate exclusiv achiziționării pachetelor turistice. Acestea includ sejururi, rezervări la diverse unități de cazare, costurile pentru transport, posibilitatea de a participa la diverse evenimente și mese festive.

Totuși, este important să reții că utilizarea tichetelor de vacanță în acest mod este condiționată de efectuarea unei rezervări pentru cel puțin o noapte la o unitate de cazare care acceptă aceste tichete ca formă de compensație.

În esență, atunci când dorești să utilizezi voucherele de vacanță pentru a te bucura de beneficiile oferite de acestea, trebuie să cauți și să rezervi unități de cazare sau pachete turistice care sunt partenere ale schemei de tichete de vacanță și acceptă această formă de plată.

Iar în cazul în care întrebarea “pot plăti masa cu tichete de vacanță?” se află în mintea ta, noi te informăm că tichetele de vacanță pot fi folosite pentru a lua masa în cadrul unităților de cazare, restaurante sau locații care acceptă această formă de plată.

Rolul și avantajele voucherelor de vacanță

Voucherele de vacanță reprezintă un mod eficient de motivare a angajaților. Poți considera fiecare tip de bilet de valoare pe care alegi să-l oferi drept o modalitate prin care îți arăți interesul față de viața personală a salariaților.

De exemplu, oferirea tichetelor de masă poate sugera ideea că îți pasă de felul în care angajații își administrează salariile, iar tichetele de creșă pot sugera că ești dispus să îți ajuți angajații să-și întemeieze o familie.

Evident, în cazul voucherelor de vacanță, mesajul pe care îl transmiți este că îți pasă de concediul salariaților tăi.

Mulți ar putea considera acest bonus drept indiciul unui mediu de lucru plăcut, relaxat, iar tu îl poți folosi și drept argument în negocierea salariilor.

În plus, prin oferirea voucherelor de vacanță, te vei asigura că angajații și familiile lor au parte de servicii de calitate în vacanțele lor în România. Astfel, voucherele devin și o modalitate bună de a promova turismul românesc.

Ce beneficii aduc voucherele de vacanță angajaților Atât angajații din sectorul public, cât și cei din sectorul privat pot primi vouchere de vacanță, principala condiție fiind să aibă un contract de muncă valabil. Printre salariații instituțiilor și autorităților publice care se pot bucura de aceste vouchere se numără:

  • salariații primăriilor, consiliilor județene și ai instituțiilor aflate în subordinea consiliilor locale și județene;
  • salariații instituțiilor de sănătate publică;
  • salariații instituțiilor de învățământ;
  • angajații sistemului național de apărare și ordine publică;
  • salariații instituțiilor deconcentrate ale statului.

Desigur, mulți dintre angajații care nu au folosit încă voucherele de vacanță se vor întreba ce pot să plătească mai exact cu ele. Cel mai des, voucherele sunt folosite pentru a plăti cazarea la oricare dintre unitățile turistice din România, dar și diverse pachete turistice, care pot include transport, mese, dar și alte costuri de agrement.

Atenție însă, deoarece voucherele de vacanță pot fi utilizate pentru achiziționarea de servicii de la operatorii economici cu activitate de turism din România care sunt autorizați conform legii.

Această categorie include atât structurile de primire turistice clasificate, cât și agențiile de turism licențiate. De asemenea, este important să verifici dacă acești operatori acceptă voucherele de vacanță ca modalitate de plată.

În schimb, angajații nu pot plăti cu voucherele de vacanță:

  • excursii și sejururi în afara României;
  • bilete de avion sau autocar pentru călătorii în afara țării;
  • cazare în unități din afara României sau în unități românești fără clasificare turistică;
  • asigurări medicale.

Trebuie reținut și faptul că voucherele de vacanță pot fi oferite atât în format tipărit pe hârtie, cât și sub formă de carduri electronice cu PIN și CIP, oferind un plus de confort și siguranță angajatului beneficiar.

Dacă te afli în situația în care, în cursul unei luni, ai de ales între prima de vacanță și vouchere de vacanță, poți folosi comparatorul de venituri pentru a vedea care dintre cele două bonusuri este mai avantajos.

Te invităm să citești un alt articol interesant de-al nostru, pentru și mai multe informații care te vor ajuta pe viitor – Resurse Umane: Cheia succesului unei companii.


Doresti sa iti gasim un job mai bun?


Trimite-ne un CV

Informații suplimentare despre voucherele de vacanță

Gasirea unor modalitati mai avantajoase din punct de vedere fiscal, de acordare a unor beneficii angajatilor performanti, reprezinta un punct de interes constant al angajatorilor.

Intr-o perioada fluctuanta din punct de vedere al legislatiei, in special cea fiscala, si in asteptarea promulgarii noului Cod Fiscal, Guvernul a emis in luna iunie Legea care introduce noi modificari privind acordarea de tichete de vacanta angajatilor.

Daca pentru acordarea bonusurilor la salarialul lunar legislatia prevede plata contributiilor sociale, acordarea tichetelor/voucherelor de vacanta reprezinta o metoda eficienta pentru angajator de reducere a taxelor cu pana la 54%.

Un beneficiu pentru angajator si implicit pentru angajati il reprezinta deductibilitatea integrala a sumelor alocate pentru tichetele/voucherele de vacanta de la calculul impozitului pe profit, in limita a 6 salarii brute minime pe tara. Prevederile legale impun ca acordarea tichetelor/voucherelor de vacanta se va face doar de catre angajatorii care in anul fiscal anterior au obtinut profit sau venit, dupa caz.

La fel de important este faptul ca tichetele/voucherele de vacanta sunt scutite de la plata contributiilor sociale, pentru acestea retinandu-se doar impozitul pe venit de 16%, ca si in cazul tichetelor de masa.

Si pentru ca traim intr-o era a tehnologizarii, iar schimbul de hartii devine incet-incet perimat, tichetele/voucherele de vacanta pot fi acordate si pe suport electronic sub forma unor carduri incarcabile.

Angajatii pot folosi tichetele/voucherele de vacanta pe teritoriul Romaniei, in unitatile de cazare autorizate de Autoritatea Nationala pentru Turism.

Acordarea de tichete de vacanta (denumite si vouchere) asigura recompensarea angajatilor,  putand inlocui primele de performanta, de vacanta sau alte forme de stimulare sau recompense, la costuri mult mai mici. Angajatorul este liber sa decida daca si cand acorda angajatilor sai tichete/vouchere de vacanta, sa stabileasca nivelul sumei alocate, categoriile de angajati vizate si criteriile de acordare.

Iata cum acordarea tichetelor de vacanta este o buna modalitate de eficientizare a costurilor de personal:

  • In varianta in care angajatorul alege sa acorde angajatului o prima anuala de 2000 de ron net, il va costa pe cel dintai 3502 ron.
  • In varianta in care alege sa-i acorde tichete/vouchere de vacanta in valoare de 2000 ron net, costul pentru angajator va fi 2784 ron, in situatia in care acesta decide sa suporte si partea de impozit ce se retine angajatului pentru valoarea tichetelor/voucherelor de vacanta prin acordarea unei prime.

În concluzie, implementarea tichetelor de vacanță aduce beneficii semnificative în eficientizarea costurilor pentru angajatori, precum și în motivarea și satisfacția angajaților.


Doriti sa aflati cum va putem ajuta?


Cereti o oferta