În ultimii zece ani, piața muncii și percepția noastră asupra conceptului de loc de muncă s-au schimbat radical. Au apărut noi joburi în domenii neimaginabile acum zece ani, iar progresul tehnologic a făcut posibilă aproape orice.
Criza financiară din 2008, care a lovit în întreaga lume și a lăsat milioane de oameni fără locuri de muncă, a avut un impact semnificativ.
Indiferent dacă au rămas fără loc de muncă într-o corporație sau se află la început de carieră, tot mai mulți oameni aleg să devină freelanceri, iar domeniile în care pot construi o carieră pe cont propriu, bazată pe proiecte, sunt în continuă expansiune.
Pe de o parte, în timpul recesiunii, mulți angajatori au redus costurile, iar cei mai afectați au fost angajații concediați în masă. Pe de altă parte, avansul tehnologic a facilitat flexibilitatea și munca la distanță. Platformele care facilitează contactul între angajatori și freelanceri nu au întârziat să apară.
Conform unui studiu recent, în prezent, peste 53 de milioane de americani lucrează ca freelanceri, iar estimările indică faptul că până în 2020, 40% din forța globală de muncă va fi formată din așa-numiții profesioniști independenți, care vor lucra pe proiecte, pe baza unui contract pe perioadă determinată.
Creșterea fără precedent a numărului de freelanceri reprezintă un câștig pentru ambele părți.
Dacă ești interesat să afli mai multe informații suplimentare, te încurajăm să citești un alt articol interesant de-al nostru, intitulat Leasing de personal: O soluție inovatoare pentru afaceri.
Ce este un freelancer?
Un freelancer este o persoană care lucrează independent și oferă servicii profesionale în diverse domenii, în baza unor contracte pe perioadă determinată.
Aceasta își desfășoară activitatea fără a fi angajată permanentă a unei companii sau instituții. Un freelancer poate fi implicat în diferite activități, precum scriere de conținut, design grafic, programare, traduceri, consultanță, fotografie, marketing digital și multe altele.
Posibilitatea de a lucra de acasă, lângă familie, de a-și stabili propriul program, de a călători în timp ce lucrează și, de ce nu, de a câștiga bani stând în pijamale în vârful patului, sunt motive definitorii pentru această alegere.
Avantajele unui freelancer
Haide să trecem puțin prin avantajele de a fi freelancer:
Costuri mai mici
Fără îndoială, un freelancer este mai ieftin decât un angajat permanent, deoarece, de obicei, este plătit pe proiect sau pe oră, iar interesul lui este să termine cât mai rapid pentru a putea obține alte proiecte.
După cum se spune într-o zicală românească: “Timpul trece, leafa merge!”, des întâlnită în multe domenii de pe piața muncii autohtone, angajatorul plătește un angajat permanent pentru timpul petrecut la muncă, nu și pentru ceea ce face în acel timp.
În cazul unui freelancer, angajatorul plătește pentru rezultate excelente și livrare la timp, la tarife mai mici. Totodată, taxele și impozitele pe care trebuie să le plătească statului sunt semnificativ mai mici, iar formalitățile de angajare sunt reduse.
De asemenea, în multe cazuri, obligațiile fiscale sunt suportate de către persoana angajată și nu de către angajator.
Eficiență ridicată
Deoarece își pot stabili singuri programul, freelancerii vor termina întotdeauna munca la timp. Pot lucra mai multe ore pe un proiect, pot lucra noaptea dacă sunt mai productivi în acea perioadă.
Pot lucra chiar și în timpul călătoriilor cu trenul sau în timp ce se deplasează la o întâlnire. Totul pentru a livra proiectul la termen și pentru a fi cât mai productivi.
Specializare într-un anumit domeniu
În cadrul unei companii pot apărea proiecte diferite care necesită abilități specifice.
În situația în care angajatorul optează pentru a lucra cu angajați permanenți buni la toate, aceștia trebuie să dobândească abilitățile respective, iar există o probabilitate destul de mare ca ei să nu își desfășoare munca perfect.
Pe de altă parte, freelancerii sunt specializați într-un singur domeniu pe care îl cunosc foarte bine și oferă rezultate extraordinare. Dacă o companie are nevoie să își îmbunătățească conținutul site-ului, va angaja un scriitor de conținut.
Dacă dorește să își reconfigureze site-ul, va angaja un web designer. Și exemplele pot continua.
Riscuri reduse pentru companii
Legislația referitoare la freelanceri este în general mai simplă în comparație cu cea care se aplică angajaților permanenți. Contractele pe perioadă determinată sunt clare, concișe, cu clauze simple și ușor de respectat.
Riscul ca un freelancer să dea în judecată angajatorul pentru hărțuire, discriminare sau încălcarea drepturilor este semnificativ redus, deoarece cele două părți se întâlnesc foarte rar, adesea doar de două ori: la începutul proiectului și la predarea lucrărilor.
De asemenea, angajatorul poate renunța foarte ușor la un freelancer care nu a realizat o muncă bună, fără a-l mai angaja ulterior. Cu toate acestea, interesul freelancerului este de a face o treabă excelentă, tocmai pentru a fi reangajat. Așadar, ambele părți câștigă.
Acces global
Multitudinea de freelanceri din întreaga lume, în diferite domenii, facilitează foarte mult misiunea companiilor, în special a celor multinaționale, de a găsi talentele de care au nevoie.
Nimic nu împiedică un gigant american să angajeze freelanceri din India sau o companie multinațională din Olanda să găsească specialiști în România, de exemplu.
Aceasta oferă angajatorilor posibilitatea de a găsi cei mai buni specialiști care să execute lucrările la cele mai mici prețuri.
Dezavantajele unui freelancer
Acum că am văzut avantajele, să privim și reversul medaliei. Iată dezavantajele:
Desfășurarea de activități multiple în același timp
Interesul principal al freelancerilor este să se facă cunoscuți pentru a obține cât mai multe contracte și să aibă timp să accepte cât mai multe proiecte simultan, cu scopul de a-și dezvolta afacerea și de a câștiga mai mulți bani.
Aceasta poate duce la suprasolicitare, pierderea concentrării și, în consecință, la livrarea unor rezultate proaste sau după termenele limită inițiale.
Imposibilitatea dezvoltării unei relații cu angajatorul și clienții
De obicei, angajații permanenți sunt mai loiali angajatorului, iar pe durata petrecută împreună se formează o relație care facilitează colaborarea între cele două părți.
Faptul că freelancerul și angajatorul său petrec foarte puțin timp împreună face imposibilă dezvoltarea unei astfel de relații bazate pe încredere. Implicare minimă.
Un freelancer dorește să mențină cât mai multe companii ca viitori clienți, dar nu consideră succesul acestora o prioritate.
Există o probabilitate mai mare ca un angajat permanent să se implice mai mult în buna desfășurare a lucrurilor în companie și să fie dispus să facă sacrificii decât un freelancer plătit cu ora.
Un freelancer poate dispărea
Datorită faptului că nu este atașat emoțional de compania pentru care lucrează și că nu are un contract care să-i impună prea multe obligații, un freelancer poate renunța la proiect fără a-l finaliza.
Un angajat permanent nu poate face acest lucru decât dacă dorește să fie concediat.
Există un risc inițial
Este freelancerul atât de bun pe cât susține sau îl laudă alții? Va finaliza proiectul la timp? Merită banii pe care îi solicită? Acestea sunt întrebări pe care le pune oricine atunci când angajează un freelancer, iar răspunsurile vin abia mai târziu.
Există riscul ca freelancerul angajat să nu îndeplinească așteptările, dar există și posibilitatea de a descoperi un talent care să rezolve multe dintre problemele companiei. Economia și, în consecință, piața muncii, se află într-o continuă schimbare.
Poate că freelancerii nu sunt potriviți pentru orice poziție, dar tot mai multe companii apelează la ei pentru proiecte pe termen limitat sau perioade de activitate intensă.
În ciuda posibilelor dezavantaje, angajatorii susțin că angajarea freelancerilor este cea mai bună soluție pentru a finaliza proiectele rapid și cu rezultate excelente.
In recrutarea celei mai potrivite persoane de catre o companie, sansele unui candidat care provine din aria freelancing-ului/antreprenoriatului depind de convingerile persoanei decidente in procesul de selectie.
Dacă te afli în rolul de angajator și îți dorești oameni serioși, talentați și productivi pentru a-ți conduce afacerea către succes, suntem aici pentru a te ajuta.
Poți beneficia de serviciile noastre de recrutare și selecție de personal, în cadrul cărora vom identifica candidații potriviți pentru pozițiile disponibile în compania ta. Vom efectua o selecție atentă a candidaților, luând în considerare abilitățile și interesele lor.
De ce ezită un manager să angajeze un freelancer?
De ce ar ezita o companie/un manager sa selecteze in procesul de recrutare un freelancer/antreprenor care doreste sa revina la statutul de angajat? Iata câteva motive:
- perceptii legate de flexibilitatea redusa a candidatului in relatia cu un potential angajator, ca urmare a exercitarii autonomiei in postura de freelancer/antreprenor; aceasta se poate manifesta in directia dificultatilor de a respecta un anume program de lucru, anumite reguli organizationale sau dispozitii ale sefilor ierarhici;
- perceptii legate de “riscul de recidiva“; unii angajatori se asteapta ca o persoana care a trecut prin experienta freelancing-ului/antreprenoriatului sa caute noi oportunitati de a se relansa in afacerea avuta anterior sau in altele. Acest lucru poate determina implicarea superficiala in activitate, datorata interesului scazut pentru locul de munca sau chiar derularii in paralel a unei activitati independente, si in consecinta, probabilitatea ca o persoana sa ocupe un post pentru o perioada mai scurta si/sau sa fie ineficienta la locul de munca.
Desigur, riscul de a reveni in mediul de afaceri este unul prezumat, intrucat sunt si persoane care, dupa o experienta ca freelanceri/antreprenori isi dau seama ca aceasta nu li se potriveste si nu isi mai doresc sa o repete.
De ce preferă un manager să angajeze un freelancer?
De ce ar prefera o companie/un manager sa se indrepte, in procesul de recrutare, spre un freelancer/antreprenor care doreste sa revina la statutul de angajat? Iata cateva dintre motive:
- gandirea antreprenoriala si anumite calitati asociate acesteia: orientarea spre client si spre obiectiv, gasirea de solutii, initiativa, interesul pentru eficienta economica a companiei;
- inteleg cu mai multa usurinta resorturile decizionale ale managementului, mecanismele unei afaceri, relatia dintre investitie si rentabilitate;
- polivalenta cunostintelor dobandite (cultura financiara, cunostinte din domeniul achizitiilor, marketingului, vanzarii s.a.m.d.);
- interesul crescut pentru identificarea si pastrarea unui loc de munca potrivit, ca urmare a unui esec in postura de freelancer/antreprenor, a unor venituri fluctuante s.a.m.d.;
- capacitatea de a gestiona resurse (umane, materiale, financiare).
Personal, consider ca angajatii care provin din mediul antreprenorial, fata de cei care nu au in istoricul profesional astfel de experiente, se pot dovedi o alegere la fel de inspirata intr-un proces de recrutare si o resursa valoroasa.
Acestia contribuie pozitiv la dezvoltarea unei companii, fiind orientati spre performanta si avand cunostinte si competente variate, pe care le pot folosi in activitatea curenta.
Diferenta dintre o investitie riscanta sau una cu risc scazut este data, pana la urma, nu de statutul anterior in mediul antreprenorial al acestor candidati, ci de calitatea umana/profilul personal al acestora (valori, atitudine, caracter, interese).
Daca acestea sunt pozitive, valentele experientei antreprenoriale in postura de angajat ale unui candidat sunt la randul lor folositoare.
Andreea Nichifor
HR Manager